Advertisement!!

Friday, May 11, 2012

~Wajah Kesayangan Hamba~

Assalamualaikum...

Tanggal 12 Mei 2012 bersamaan 20 Jamadilakhir 1433 Masihi bersamaan hari sabtu ini, seluruh dunia akan meraikan "Hari Ibu"....Selamat Hari Ibu! ^_^

Masuk tahun ni, sudah hampir 7 tahun arwah mak meningglkan kami sekeluarga. Malam tadi entah kenape aku rase rindu sangat2 kt arwah mak! Bukak TV, tgk ade cite Mahabbah...tak best sangat, so tuka channel ke TV 1..ade Forum Perdana bertajuk "Wajah Yang Sangat Dirindui". Salah seorang panel jemputan Ustazah Zawiyah, kalo tak silaplah namenye...

"...Jangan sesekali kita lupakan ibu bapa, selalulah sedekahkan "Pencen Kubur", yakni iringan doa anak2 pada ibu bapa yang sudah meninggal dunia...". Terus aku teringat video yang tengah hot sekarang ni, seorang mak tengah sedap bantai baby umur dalam lingkungan 10 bulan! Memang gilo lah perempuan tuh. Budak kecik tu siap terkapai2 lagi tangan nak dekat ngan perempuan tuh, boleh pulak die tepis2!

Eeeeeee! Geram aku tengok perempuan tu..Kalo dapat kat aku, meh aku pulak yang sepak2 die! hahhaa! Kesinambungan cerita bantai-membantai ni, baru jap tadi bace Metro Online- kes ni da setahun lepas da, perempuan tu pun da kena hukuman penjara 18 bulan, dan orang yang merakamkan video tu menyatakan..." Ini adalah ikhtiar terakhir saya untuk membantu bayi malang tersebut, yang sebelum ini telah banyak kali didera ibunya termasuklah mencampakkan bayi tu kt dinding!..."Adoi insap aku...

Emmm..sebut2 kisah pasal ibu ni, teringat kenangan aku sekejap pada satu peristiwa dengan arwah mak
(masa tu arwah mak ade lagi..

Siang Hari Kejadian...

Aku dapat surat dari Kolej MARA Kuala Nerang (KMKN) menyatakan aku dapat tawaran melanjutkan pelajaran peringkat Matrikulasi kat sana. Huyoooo! bestnye! Dengan rase berkobar2 aku kasi tau kat ayah ngan arwah mak aku dapat sambung belajar..Ayah ok je, mak pulak cakap..." Takyah laa g belaja lagi, tolong mak kat umah ni da laa..." Adeh...sedeh aku dengar.

Senja Hari Kejadian...

Aku pernah ceritakan kat korang yang aku pernah keje Operator Pengeluaran (kojo kilang laa! hahaha!), kalo lupo g laa cek kat post2 sebelum ni eh?. Ok2 sambung cerita...Memang da jadi rutin mak, bile aku kena keje shift malam, mak akan anta aku naik moto tunggu bas kilang kat bustop depan lorong nak ke umah. Jauh gak laa! Entah kenapa malam tu, siap2 Maghrib terus blah, laju2 aku keluar umah! dengan niat tak nak serempak ngan mak! Sepanjang jalan aku nangis tau..Sebab tak pernah aku keluar umah tanpa cium tangan mak! Tapi disebabkan nak tunjuk mengajuk2 tu, aku terus jalan laju2!

Ok! sampai da kt bustop..dalam 10 minit tunggu, arwah mak datang dengan moto..." Kenape linda tak tunggu mak? Tak nak jumpe mak lagi ke? Tak sayang kat mak lagi ke?..." Aku senyap...tak menjawab, tak pandang sikit pun muke mak...Kejap lepas tu, bas kilang sampai, aku terus naik, tak pandang mak pun!

Sepanjang-panjang perjalanan ke kilang..dalam bas aku nangis lagi! Aritu memang tak ramai minah kilang keje..sebab shift malam kot tak ramai orang..." Dosanye aku! Jahatnye aku! Nangis lagi...tapi tak kuar bunyi, sebab takut driver dengar pulak nanti (malu beb kalo orang dengar kite nangis)..Rase bersalah sangat2! Sebab aku blah tak pandang muka mak pun, tak cium tangan die macam selalu aku buat kalo nak pergi mane2 pun. Time tula keluar semua kenangan2 dengan mak..yang manis..yang sedih..yang best..macam2!

Sedar2 da sampai kat kilang da pun! terus aku pergi kat public phone...Dail no mak, bile mak pick up phone terus aku nangis! "...Mak, Inda mintak maap, mintak ampun! Orang tak nak belaja! Takpela, tak yah belaja lagi..Inda sayang kat mak!...Mak pun aku dengar die sedu sedan tahan nangis.."Mak bukan tak nak Inda belaja lagi, kite orang susah sayang, tak banyak duet nak anta Inda sambung belaja! (aku ingat lagi ayat2 ni sampai bile2)..

"...Mak tak marah Inda lagi? Inda sayang kat mak!..."  "...Takpela, pas ni jangan buat mak macam ni tau, mak sayang Inda, ok da la..nak g kejekan, g laa masuk keje, kang bos marah masuk lambat..Keje elok2 tau.."  "..Okeh mak! Inda sayang mak sangat2!..."

Baru lega aku rase! Kalo tak, mau aku takdo mood nak keje malam tu. Ok, fine aku tak dapat sambung belaja. Janji mak aku tak sedih2 lagi..Nekad.

Akan bersambung di bahagian kedua...Banyak lagi kejadian selepas malam tersebut, kalo nak citer semua kt post ni, mau makan 5 6 jam korang tengok blok aku ni..hahahaa!

Have a nice day friend!

Regards, 
Herlinda Hamzah.

1 comment:

  1. dan sekarang linda da bjaya kan....mesti arwah suke....em, ni nik la linda....roomate waktu kat ukm...ingt x? sy amek dpli...kojap je kita duk sbilik, 1sem je....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...